تبلیغات
خرید اینترنتی

LOGO

خرید اینترنتی
مرجوعی با هماهنگی قبلی پذیرفته می شود (( 09144519352 پناهی ))
  • banner 240x80px1
  • banner 240x80px2
  • banner 240x80px3

رموز موفقیت فروشگاه زنجیره ای وال مارت



وال مارت از فروشگاه های زنجیره ای معروف در ایالات متحده و کانادا است که در مکزیک ، اروپا ٬ هند و چین نیز شعبه دارد. این فروشگاه در سال ۱۹۶۲ توسط سام والتون ایجاد گردید و هم اکنون با بیش از ۶۲۰۰ شعبه و ۸ میلیون کارمند بزرگترین فروشگاه زنجیره ای جهان شناخته میشود. صاحبان آن که سه برادر و یک خواهر هستند ، هشتمین ثروتمند دنیا هستند. معروفیت این فروشگاه به علت ارزانی و به اصطلاح جوری جنس است. وال - مارت در آمریكا داراى ۳۶۰۰ شعبه فروشگاهى است. این شركت در كره جنوبى ، چین، پورتوریكو، كانادا، مكزیك و آلمان هم مجموعاً داراى ۱۵۷۰ شعبه است.

شركت خرده فروشی وال مارت با 351 میلیارد دلار درآمد و 11 میلیارد دلار سود به عنوان بزرگترین شركت امریكایی طی سال 2007 شناخته شد.

شاید در سال 1962 كه سام والتون اولین فروشگاه خود را به صورتی ساده و سنتی افتتاح كرد هیچكس نمی توانست تصور كند كه «خرده فروشی» می تواند چنان رتبه ای در كسب و كارها داشته باشد كه دست یافتن به آن برای دیگر كسب و كارهای عالم یك رؤیا به حساب آید. اما همت والای والتون «بزرگترین خرده فروش قرن» را بنیان نهاد و نشان داد كه آنچه انسان بخواهد، محقق خواهدشد. امروزه میلیونها نفر در آمریكا و سراسر دنیا به بیش از 6200 فروشگاه وال مارت رفت و آمد دارند و 8/1 میلیون نفر به خدمت آنها مشغول هستند و یك زنجیره عظیم تامین كنندگان به پشتیبانی آنها می پردازند و درآمد 312 میلیارد دلاری و سود 2/11 میلیارد دلاری حاصل می شود. در این هیاهو كه شركتهای عظیم باسابقه دهها سال فعالیت نظیر GE و HP و GM از یك سو و شركتهای كوچك ولی پویا و مبتنی بر فناوری نظیر «مایكروسافت» و «دل» ازسوی دیگر رقبای مطرح هستند، كمتر كسی می تواند در ذهن خود به چهار دهه پیش برگردد و تك فروشگاهی را تصویر كند كه بنیان این خرده فروش افسانه ای بر پایه های آن قد برافراشته است.



تاریخچه

با افتتاح اولین فروشگاه در آركانزاس آمریكا در سال 1962 توسط سام والتون، شركت او آغاز به كار كرد. پنج سال بعد تعداد فروشگاهها در آن ایالت به 24 رسید و میزان فروش از مرز 6/12 میلیون دلار گذشت. سال بعد، فروشگاههای جدید در خارج از ایالت آركانزاس تاسیس شد. در سال 1969 شركت رسما به عنوان «شركت فروشگاههای وال مارت» (WAL-MART STORES INC.) به ثبت رسید. سال بعد كه سهام شركت در بورس نیویورك عرضه شد تعداد فروشگاهها به 38، فروش به 2/44 میلیون دلار و تعداد كاركنان به 1500 نفر رسیده بود. در سال 1979 وال مارت به عنوان اولین شركتی كه به فروش بیش از یك میلیارد دست یافته بود شناخته شد. در این هنگام تعداد فروشگاهها به 125 و تعداد كاركنان در 11 ایالت به 21 هزار نفر رسیده بود. در 1984 دیوید گلس به ریاست شركت رسید و از 1988 به عنوان مدیرعامل مشغول كار شد. در 1990 وال مارت به عنوان برترین فروشگاه ملی شناخته شد. در سال 1992 با مرگ سام والتون، فرزند او راب والتون به عنوان رئیس هیئت مدیره برگزیده شد. یك سال قبل از آن اولین واحد بین المللی فروشگاههای وال مارت در مكزیكوسیتی افتتاح شده بود. در 1996 نیز وال مارت به صورت مشاركت (J.V) به چین وارد شد.

سال 1997 كه برای اولین بار فروش وال مارت از مرز 100 میلیارد دلار گذشت، تعداد كاركنان داخلی به 680 هزار و تعداد كاركنان بین المللی 115 هزار نفر رسیده بود. در آستانه ورود به هزاره جدید، وال مارت با یك میلیون و 140 هزار نفر، بزرگترین شركت خصوصی جهان از لحاظ تعداد نفرات شناخته شد. در سال 2000 نیز وال مارت در رده بندی مجله فورچون به عنوان تحسین‌برانگیزترین شركت جهان معرفی شد. درهمین سال لی اسكات به عنوان رئیس و مدیرعامل شركت برگزیده شد. در سال 2002 وال مارت درصدر جدول 500 شركت برتر جهانی این مجله قرار گرفت.

رشد وال – مارت

والتون در اوت 1945 از ارتش مرخص شد و خیلی اتفاقی توانست امتیاز فروشگاه بن فرانكلین در نیوپورت آركانزاس را خریداری و یك ماه بعد آن را افتتاح كند. قرارداد اجاره محل فروشگاه با مشكل مواجه شد و والتون مجبور گردید آن را در سال 1950 به بنتاون ویل منتقل كند. در طول دهه 1950 و اوایل دهه 1960 والتون تعداد امتیاز فـــروشگاههای بن فرانكلین را به 15 واحد رساند. وی در زمستان 1962 در جلسه هیئت مدیره بن فرانكلین پیشنهاد كرد كه به علت آماده بودن شرایط، فروش كالاها درفروشگاهها با تخفیف انجام پذیرد. ولی هیئت مدیره نظر او را نپذیرفت.

اما والتون و برادرش در سال 1962 اولین فروشگاه با تخفیف را در شهر روجر (ROGER) و دومین فروشگاه را در 1966 در شهر هاریسون افتتاح و در 31 اكتبر 1969 آن را به وال - مارت تبدیل كردند.

در سال 1970 والتون اولین مركز توزیع كالا و همچنین اداره مركزی آن به وسعت 72 هزار فوت مربع احداث كرد. در سال 1976 به منظور تــوسعه وال - مارت، روابط خود را با بن فرانكلین قطع كرد.

محرك اصلی « والتون» در طول سالهای توسعه، روح كارآفرینی بود. او شخصاً ضمن سركشی به فروشگاههای خود، ‌توجه جدی به رقبا داشت و دنبال ایده های جدید در بیشتر كردن میزان فروش با قیمتهای مناسب بود. او بدون رویارویی با فروشگاههای زنجیره ای بزرگ نظیر پنی (PENNEY)، سیرز (SEARS) و یا غولی به نام ك - مارت تمام تلاش خود را در شهرهای كوچك صرف توسعه كرد كه دارای پتانسیل زیاد بوده و برای رقبای بزرگ صرفه رقابتی وجود نداشت. رشد شتاب گرفت و در پایان سال 1975 « والتون» 104 فروشگاه با حدود 6000 كارمند و فروش سالانه 236 میلیون دلار با 6 میلیون دلار سود خالص را كسب كرد. سال بعد تعداد فروشگاهها به 125 و تعداد كاركنان به 7500 نفر و میزان فروش به 340 میلیون دلار با 11/5 میلیون دلار سود رسید.

در پایان سال مالی 1991 تعداد فروشگاههای وال - مارت در 35 ایالت به 1573 واحد رسید كه تعدادی از آنها حالت سوپر فروشگاه را داشته و به مراتب از فروشگاههای معمولی وال - مارت بزرگتر بودند و دارای انبارهای موادغذایی در زیر همان سقف بودند. محرك اصلی برای اضافه كردن بخش موادغذایی و انبار آن، ناشی از این تفكر بود كه مشتریان برای خرید موادغذایی بیشتر از سایر موارد به فروشگاهها مراجعه می كنند.

در دسامبر 1987 وال - مارت فروشگاههای خیلی عظیم به نام هایپرمارت در كارلند تكزاس را افتتاح كرد كه در وسعتی به مساحت 200 هزار فوت مربع انواع كالاهای موردنیاز عموم را عرضه كرد. این فروشگاه در درون خود دارای غذاخوری، فروشگاههای وسایل آرایش، كفاشی، خشك شویی و... بوده و امكان انجام كلیه خریدها در یك مراجعه مشتری را میسر ساخت.

علی رغم خوش بینی ها، ایده هایپر ماركتها آن طور كه انتظار می رفت، موفقیت آمیز نبود. لذا احداث آنها متوقف شد و طرح ایجاد سوپرسنترها دنبال گردید كه كمی كوچكتر از هایپرماركت بودند.

حوزه فعالیت

حوزه فعالیت شركت وال مارت، خرده فروشی است. كسب و كار شركت در پنج بخش صورت می گیرد:

1 ) فروشگاهها (STORES) كه بزرگترین بخش را شامل می شود و در سال 2005، 2/67 درصد فروش خالص شركت از آن طریق به دست آمده است. اساس این بخش همان فروشگاههای سنتی در آمریكاست، گرچه امروزه فروشگاههای ON-LINE نیز در كنار آن قرار گرفته است. اجناس عرضه شده در این فروشگاهها طیف بسیار وسیع و متنوعی از موادغذایی تا پوشاك را دربر می گیرد. تعداد فروشگاههای وال مارت در آمریكا 3864 و فروشگاههای بین المللی 2670 است. فروشگاههای خارج از آمریكا در 15 كشور ازجمله مكزیك، كانادا، چین، برزیل، آلمان، ژاپن، انگلستان مستقر است و 500 هزار نفر در آنها مشغول به كار هستند. یك میلیون و 800 هزار فروشنده این فروشگاهها، پاسخگویی بیش از 138 میلیون مشتری هفتگی درجهان هستند. بالغ بر 61 هزار تامین كننده وال مارت در آمریكا، سه میلیون شغل دارند. تامین مواد برای فروشگاههای بین المللی از 70 كشور صورت می گیرد. در سال 2005، وال مارت 150 میلیارد دلار از تامین كنندگان خود خرید كرده است.

2 ) بازارهای میوه و سبزی (SUPERCENTER) كه اولین بار در سال 1988 شروع به فعالیت كرد.

3 ) بازارهای محلی (NEIGHBORHOOD) كه عرضه كننده سبزیجات، كالاهای عمومی و دارویی است.

4 ) كلوپ های سام (SAM'S CLUB) كه خود یك شركت 31 میلیارد دلاری محسوب می شود. تعداد 350 كلوپ در آمریكا بیش از 46 میلیون عضو دارد. این كلوپ ها درواقع شریك بسیاری از كسب و كارهای كوچك هستند و به صورت انبارهای كالا در سراسر آمریكا در ارتباط و كمك با خرده فروشیها و كسب وكارهای كوچك، رستوران ها، دفاتر، اغذیه فروشی ها، تعمیرات، مدارس، كلیساها، آرایشگاهها، شركتهای فروش و... قرار دارند. حدود 13 درصد فروش وال مارت از این طریق حاصل می شود.

5 ) فروشگاههای بین المللی (INTERNATIONAL) در 15 كشور جهان حدود 20 درصد فروش خالص وال مارت را تشكیل می‌دهد.

عوامل موفقیت

والتون در سبك مدیریت با تاكید روی ابتكارات فردی، آزادی عمل و خودگردانی درقبال نظارت مستقیم باب جدید گشود. او چنین فلسفه های ارتباطی با كاركنان را از جیمز كاش بنیانگذار كمپانی جی- سی - پنی در سال 1913 مشهور به ایده های پنی قرض گرفت.ایده های پنی روی اصلاح مداوم عوامل انسانی تاكید داشته و به میزان مشاركت افراد در توسعه تجاری، ارزیابی خط مشی ها و اقدام مطابق انصاف و درستی ارج می نهد.


تابلو اطلاعات توضیحی

سلام بر مردم: تمام مشتریان به هنگام ورود به فروشگاهها با كارمندانی مواجه می شوند كه برای گفتن سلام، راهنمایی مشتریان برای یافتن كالاهای موردنیاز منصوب شده اند. آنها هنگام خروج نیز از مشتریان تشكر كرده و به طور ضمنی نیز مواظب هرگونه دزدی از فروشگاه هستند. گذاشتن افراد در محل ورود و خروج فروشگاه معمول است ولی سلام گویان فروشگاههای وال - مارت ازنظر صبوری و صمیمیت استثنا هستند. وال مارت دریافت كه استفاده از افراد بازنشسته برای خوشامدگویی به مشتریان هنگام ورود و تشكر از آنها در زمان خروج، مشتریان بیشتری را جذب فروشگاه خواهدكرد.

وال - مارت از سال 1972 دارای طرح سهیم كردن كاركنان (همكاران) در سود سالانه كمپانی است. مثلاً یك صندوقدار كه ساعتی 7/10 دلار دستمزد می گرفت بعد از 24 سال 220 هـــزار و 127 دلار سهم از سود دریافت می كرد.

فلسفه تجاری والتون در مدیریت این بود كه یك محیط صمیمی در هر فروشگاه ایجاد كند و تاكید داشت كه داشتن آرامش روحی هنگام كار خیلی <مهم بوده و رضایت شغلی را سبب می شود. او خیلی مواظب بود كه چنین فضای كاری از بین نرود. یكی از محركهای كاركنان در مواظبت از فروشگاهها تعیین سقف كسری كالا در اثر دزدی، بی دقتی و یا سرقت توسط كاركنان است. هر سال به كاركنانی كه كسری آنها كمتر ازحد معینی باشد، 200 دلار داده می شود و سبب می گردد كه آنها مواظب خریداران و یا یكدیگر باشند. در سال 1989 كسری كالای وال مارت یك درصد بود كه به مراتب از نرخ دو درصد این صنعت كمتر است.

یكی از رویه های غیرمعمول برای ایجاد احســـاس هویت دركاركنان وال - مارت اطلاع رسانی و مشاركت در اطلاعات تجاری بود كـــه سبب شد كاركنان خود را بخشی از وال - مارت تلقی كرده و با دریافت اخبار در عملكرد خوب و یا بد، خود را سهیم بدانند. هر مدیری موظف بود كه آمارهای سود، خرید و یا فروش را دراختیار كاركنان قرار دهد و هر فرد از معاون مدیر تا كارمند نیمه وقت این نوع اطلاعات را به طور مرتب دریافت می كرد. بدین ترتیب در هر كارمندی این احساس به وجود می آمد كه وال - مارت واقعاً متعلق به اوست.


فناوری روز

مدیریت غیرمتمركز والتون به رویكرد تیمی در تصمیم گیری منجر گردید. اما این رویكرد بدون بهره گیری از فناوری روز خیلی مشكل است. یكی سیستم ارتباطی بزرگ این امكان را فراهم كرده كه مدیران وال - مارت بتوانند با مدیران فروشگاهها در ارتباط دائم باشند. علاوه بر آن اعضای تیم مدیریت داخلی با 11 فروند هواپیما به فروشگاههای مختلف مراجعه و عملكرد آنها را بعداز بازگشت در جلسات روزهای جمعه و شنبه بررسی، و موضوعها را هماهنگ كنند. استفاده از 6 كانال ماهواره ای برای ارسال پیامها به تمام فروشگاهها و به كارگیری رایانه های بزرگ بخشی از سیستم پیچیده توزیع كمپانی محسوب می شود.


كنترل هزینه ها

« والتون» برای حفظ هزینه ها در سطح حداقل و عرضه كالا به مشتریان به قیمت پایین بسیار مصر بود. كنترل هزینه های وال - مارت با تولیدكنندگان شروع شد. وال - مارت به سخت گیری در خرید و وادار كردن تولیدكنندگان به كاهش قیمت و مشاركت در تبلیغات مشهور بود. وال - مارت سعی می كرد كه از واسطه ها پرهیز كرده و كالاها را مستقیماً از تولیدكننده بخرد، درنتیجه حدود 2 تا 6 درصد در هزینه ها صرفه جویی شد.


وال - مارت در كاهش هزینه های توزیع نیز بسیار موفق بود.

استفاده از مراكز توزیع پیشرفته و ناوگان حمل و نقل متعلق به كمپانی، این امكان را فراهم می ساخت كه در هنگام عقد قراردادهای عمده، به قیمتهای پایین دست یابد. سه چهارم اقلام قابل عرضه در فروشگــــاهها ازطریق 16 مركز توزیع تامین می شود. هر مركز توزیع، تحویل كالاهای موردنیاز 150 تا 200 فروشگاه را به عهده دارد. مثلاً مركز توزیع كلمن در آلاباما در زمینی به مساحت 28 هكتار با زیربنای 1/2میلیون فوت مربع، 1042 كارمند روزانه 150 تریلر را بارگیری، و در مواقع شلوغ 180 تریلر را تخلیه می كنند. در این مركز دستگاههای اسكنر لیزری جـابه جایی 180 هزار قلم كالا را در نقاله هایی به طول 11 مایل كنترل می كنند. هر مركز دارای جدیدترین دستگاههای اسكنر نوری، حمل ونقل اتوماتیك، باركدخوان و موجودی گیر رایانه ای بوده، و ازطریق شبكه ماهواره با دیگر مراكز توزیع و فروشگاهها و اداره مــــركزی در ارتباط دائم قرار دارد. رایانه های دستی به كارمندان مركز توزیع این امكان را فراهم می كند كه كالاها را بلافاصله سفــــــارش كنند. وجود سیستم توزیع و بهره گیری از فناوری پیشرفته تحویل به موقع كالاها را به فروشگاهها میسر و هزینه توزیع وال - مارت را به سه درصد كل فروش كاهش داده است درصورتی كه هزینه های توزیع سایر رقبا دوبرابر این مقدار است.

وال - مارت با تولیدكنندگان در رابطه با بسته بندی كالا و رعایت ضوابط محیط زیست چالشهای بسیار داشت و آنها را مجبور كرد كه ضمن تلاش برای اصلاح بسته بندیهای خود و حذف هرگونه اقلام مازاد، از مواد قابل بازیافت و بدون كاربرد مواد سمی در بسته بندی استفاده كنند.

كمپانی وال - مارت در مراسم روز زمین با انجام درختكاری شركت كرده و فیلم های ویدئویی به مشتریان خود عرضه می كرد كه در آن چگونگی حفاظت از محیط زیست نمایش داده شده است. وال - مارت در كمك به گروههــــای علاقه مند به محیط زیست و برنامه های آن خیلی فعال بوده و كاركنان آن یك روز در ماه به طور داوطلبانه بزرگراه محلی را پاكسازی می كنند.

ویژگیها

فروشگاههای وال مارت با فلسفه و شعار « هر روز قیمت كمتر» (EVERY DAY LOW PRICE) شروع به كار كردند. فلسفه قیمت‌گذاری (PRICING) در وال مارت آن است كه با كاهش قیمت می توان فروش بیشتری داشت. در خرده فروشیهای ارزان‌فروش‌تر، درآمد بیشتر است. علاوه بر فلسفه «هر روز قیمت كمتر»، گاه در موارد و مناسبتها نیز تخفیف بیشتری نیز صورت می‌گیرد (ROLLBACK) و گاه نیز فروشهای ویژه برقرار می شود (SPECIAL BUY). وال مارت بر این اعتقاد است كه همین فلسفه قیمت گذاری است كه اعتماد مشتریان را جلب می كند و آنها اطمینان می یابند كه قیمتها تحت شرایط مختلف، تغییر شدید نخواهد داشت. وال مارت با فراهم آوردن مجموعه ای از كالاها و خدمات تجاری خود در هر روز با پایین ترین قیمت، فضایی از تنوع، یكپارچگی و احترام متقابل را پدید می آورد.

از دیگر ویژگیهای وال مارت قاعده ای است موسوم به «TEN FOOT» كه توسط بنیانگذار شركت سام والتون مطرح شده و به اجرا درآمده است. او دربازدیدهای مكرر خود از فروشگاهها، فروشندگان را تشویق می كرد كه متعهد باشند با مشتریان چنین برخورد كنند: وقتی مشتری وارد می شود به چشم او نگاه كنید، به او سلام و خوشامد بگویید و از آنها بخواهید كه چه كاری می‌توانید برای آنها انجام دهید. این نگرش از كودكی در سام والتون وجود داشت. او خود می گوید: «من از ابتدا یاد گرفته ام كه یكی از رمز و رازهای رهبری، انجام یك كار بسیار ساده برای همه است. قبل از اینكه مشتری تازه وارد صحبت كند، شما سرصحبت را با او باز كنید. اگر او را می شناسید به اسم صدا كنید». امروزه همه كاركنان وال مارت در سراسر جهان به این فلسفه عمل می‌كنند.

دیگر ویژگی وال مارت، قاعده ای است به نام «SUNDOWN» كه اساسا به عنوان یك بخش حیاتی از فرهنگ شركت محسوب می‌شود. محتوای این قاعده كار امروز را به فردا نینداختن است، بدین معنا كه بیشترین تلاش برای پاسخ به خواسته های تلفنی یا حضوری باید صورت گیرد. به این دلیل است كه فروشندگان وال مارت به خاطر خدمت به مشتری شناخته شده اند زیرا كاری را كه امروز می توانند برای مشتری انجام دهند به فردا موكول نمی كنند. آنها معتقدند در این دنیای شلوغ می توان از این راه به مشتریان نشان داد كه به آنها فكر می كنیم و مراقب آنها هستیم. این حس اورژانسی نوعی احترام به وقت دیگران است.

فروشگاههای وال مارت با شعار «هر روز قیمت كمتر» شروع به كار كردند.

فلسفه قیمت گذاری در « وال مارت » آن است كه با كاهش قیمت می توان فروش بیشتری داشت.

فرهنگ و ارزشهای سازمانی

وال مارت مدعی است كه شركتی است اخلاقی و مبتنی بر ارزشها. ارزشهایی كه تصمیم گیری و رهبری در شركت را هدایت می‌كند بر سه پایه استوار است كه بنیانگذار شركت سام والتون در سال 1962 ارائه داده است :

* احترام به افراد؛

* خدمت به مشتری؛

* تلاش برای تعالی.

بیانیه ارزشهای شركت در سال 2004 تجدیدنظر شد. این بیانیه اصول ارزشهایی را ارائه داده تا به كاركنان و تامین كنندگان به تصمیم‌گیری صحیح و انجام كارهای صحیح كمك كند. اصول 10گانه این ارزشها عبارت است از:

1 ) تبعیت از قانون در هر زمان؛

2 ) صادق و منصف بودن؛

3 ) از اطلاعات صحیح استفاده كردن؛

4 ) اجتناب از تناقض بین كار و امور شخصی؛

5 ) تبعیض قائل نشدن بین افراد؛

6 ) غیراخلاقی عمل نكردن حتی اگر كسی دستور دهد؛

7 ) از كسی نخواستن تا غیراخلاقی عمل كند؛

8 ) پرسیدن سوال در زمینه مسائل اخلاقی و بیانیه ارزشها؛

9 ) جلوگیری از بروز نقض عهد اخلاقی؛

10 ) گزارش موارد نقض اخلاق.

لی اسكات مدیرعامل فعلی بر اجرای بیانیه اخلاق و ارزشها پای می فشرد: «كسب و كار وال مارت برپایه صداقت، احترام، انصاف و یكپارچگی بنیان نهاده شده است. ما همه موظف به صیانت از این بنیان و آوردن این ارزشها به كار روزمره خود هستیم. بنابراین، همه باید از مفاد بیانیه اخلاق تبعیت كنیم. این بیانیه البته جزئیات مناسبات را بیان نمی كند اما مسئولیت ماست كه به عنوان یك حس مشترك و عمومی آن را به كار ببریم و همواره بخواهیم «كار درست» را انجام دهیم. درهای باز به ما امكان می دهد كه هر موضوعی را بشنویم. ما باید باورهای اصلی اخلاقی شركت را مستحكم بداریم».

1/8 میلیون نفر درحال حاضر در 6200 فروشگاه وال مارت در دنیا مشغول بكارند.

امروزه وال مارت بزرگترین خرده فروش جهان با درآمد 312 میلیارد دلاری است.

منابع انسانی

وال مارت بزرگترین شركت جهان از لحاظ تعداد نیروی انسانی است. 8/1 میلیون نفر در بیش از 6200 فروشگاه وال مارت در دنیا مشغول به كار هستند. وال مارت كاركنان و فروشندگان خود را « همكار » (ASSOCIATE) خطاب می كند.

وال مارت با ارائه برنامه‌های متنوع همكاران خود را برای خدمت به نیازهای مشتریان توانمند می سازند. 76 درصد مدیران فروشگاهها كار خود را در ابتدا به صورت ساعتی با وال مارت شروع كرده اند و وال مارت فرصتهای شغلی مناسب را دراختیار آنها قرار داده است. وال مارت دوسوم هزینه درمان همكاران را می پردازد. از لحاظ تنوع (DIVERSITY) نیروی انسانی، وال مارت یك شركت ممتاز است. 815 هزار زن و 375 هزار نفر غیر آمریكایی در وال مارت مشغول به كار هستند.

فروش

امروزه وال مارت بزرگترین خرده فروش (RETAILER) جهان با درآمد 312 میلیارد دلاری است. این شركتی است كه پنج سال بعداز آغاز فعالیت در سال 1962، تنها 12 میلیون دلار فروش داشت. در سال 2005، درآمد 312 میلیارد دلاری، سود 2/11 میلیارد دلاری برای شركت به همراه آورد. وال مارت اولین شركتی بود كه در سال 1997 از مرز فروش 100 میلیارد دلار عبور كرد. میزان فروش روزانه نیز در سال 2002 ركورد 43/1 میلیارد دلار را شكست. فروش بین المللی وال مارت بالغ بر 60 میلیارد دلار است.

بنیانگذار

سام والتون خرده فروش افسانه ای در سال 1962 وال مارت را بنیان نهاد. او در 1918 به دنیا آمد و از همان كودكی مهمان نواز بود و بعدها نیز همین «مهمان نوازی پشتكارانه» را در مورد مشتریان شركت به همكاران یادآوری می كرد. والتون معتقد بود «راز موفقیت خرده فروشی آن است كه آنچه مشتری می خواهد به او بدهی. شما وقتی به فروشگاهی وارد می شوید كه بیش از آنچه انتظار دارید فراهم است به آن گرایش خواهید یافت و اگر به فروشگاهی بروید كه راحت نیستید و به شما سخت می گذرد و یا فروشندگان آن متظاهر و پرمدعا هستند از آن متنفر خواهیدشد». والتون بهترین حالت دوستانه، یك لبخند خوشامدگویی، ارائه كمك و نیز احترام را اساس كار می دانست. او به همكاران خود می گفت «ما با یكدیگر كار می كنیم. این راز پایداری ماست. ما هزینه زندگی را برای همه افراد كاهش خواهیم داد. فرصتی فراهم خواهیم آورد كه همه دنیا مزایای آن را ببینند و زندگی بهتری داشته باشند. ما به آنچه انجام می دهیم افتخار می كنیم». والتون اصول باورهای خود را دركتاب « ساخت آمریكا » (MADE IN AMERICA) عرضه كرد. در سال 1992 سام والتون در آخرین سال زندگی خود 10 قانون برای كسب وكار ارائه داد:

1 ) به كسب و كار خود تعهد داشته باشید؛

2 ) منافع خود را با همكاران خود به شراكت بگذارید و با آنان مانند شریك رفتار كنید؛

3 ) به شركای خود انگیزه بدهید؛

4 ) با شركای خود ارتباط برقرار كنید؛

5 ) هرچه را كه به انجام بهتر كسب وكار كمك می كند ارج نهید و قدر بدانید؛

6 ) موفقیتهای خود را جشن بگیرید؛

7 ) به حرف همه در شركت گوش دهید؛

8 ) احترام مشتریان را نگه دارید؛

9 ) كنترل هزینه ها بهتر از آن است كه در دام رقابت با دیگران گرفتار شوید؛

10 ) خلاف جهت آب شنا كنید. روشهای سنتی را كنار بگذارید و راه دیگر بروید.

مدیرعامل

در سال 1992 با مرگ سام والتون بنیانگذار وال مارت پسر او رابسون به عنوان رئیس هیئت مدیره برگزیده شد . رابسون كه دكتری حقوق دانشگاه كلمبیا را دارد از 1969 به شركت پیوسته است. در سال 1988 دیوید گلاس به مدیرعاملی برگزیده شد و از سال 2000 نیز لی اسكات به عنوان رئیس و مدیرعامل وال مارت سكان هدایت شركت را به دست گرفته است. او در سال 1979 به وال مارت پیوست و به عنوان معاون مدیر حمل نقل، مدیر حمل و نقل و نایب رئیس بخش توزیع فعالیت كرد. در سال 1992 به سمت نایب رئیس اجرایی پشتیبانی و در سال 1995 نایب رئیس اجرایی فروش رسید. اسكات كارشناس بازرگانی از دانشگاه پیتسبرگ است. او بر این باور است كه فروش و سود خوب شركت در سال 2005، به 8/1 میلیون همكاری تعلق دارد كه هر روز سخت‌كوشند و به مشتریان بیش از 6200 فروشگاه در سراسر جهان خدمت ارائه می دهند. لی اسكات مسئولیت مدیرعاملی را بسیار بیش از قدرت او می‌داند. او می گوید «البته باور همگانی این است كه به محض آنكه مدیرعامل شدی می توانی دستور دهی و كارها هم انجام شود. اما حقیقت آن است كه تنها با نفوذ در دیگران می توان اثری برجای گذاشت».

چشم انداز آینده

مدیرعامل وال مارت معتقد است غیر از خطرپذیری (RISK) كه ذاتی عملیات و فعالیت خرده فروشی است، شركت در معرض خطرات بازار شامل تغییرات نرخ بهره و نرخ تبادل ارزهای خارجی است. اما با این حال او تاكید دارد كه وال مارت باید به افزایش استاندارد سطح زندگی مردم در همه جا ادامه دهد. او می گوید « ما تعهد خود را مبنی بر شهروند مسئول بودن حفظ خواهیم كرد و وظیفه شناسی خود را در همكاری و كمك به خیریه ها و سازمانهای اجتماعی ادامه خواهیم داد». او همواره در برخورد با همكاران خود تاكید می كند كه « تنها وقتی می توانیم بهتر شویم كه بدانیم در چه زمینه‌هایی نیاز به بهبود داریم .»

چه چیزی می توان یاد گرفت؟

مواظب مردم باشید: والتون با دو گروه از مردم یعنی كاركنان و مشتریان مواجه بود. او دریافت كه با ترغیب و تشویق كاركنان خود بهتر می تواند به مشتریان خدمت كند. در تجارت به ویژه تجارتهای بزرگ تاكید روی مردم بیشتر است و والتون توجه به مردم را به رویه جاری تبدیل كرد.

به سمت دریچه فرصت استراتژیك بروید: بعضی مواقع دریچه فرصت استراتژیك به صورت غیرمنتظره در یك عرصه تجاری كه موردتوجه دیگران نیست، ظاهر می شود. در سالهای اولیه رشد دریچه فرصت استراتژیك را، شهرهای كوچك و مناطق روستایی نزدیك آن رقم زد كه در معرض تحولات بزرگ قرار گرفته بودند.

تركیب ایده هـــای قدیمی با فناوری جدید می تواند استراتژی توانمند را به وجود آورد: والتون در عرصه تجاری بیش از سایر كارآفـــرینان به كسب موفقیت نائل شد. او علی رغم پیشگامی درسازمان به گسترش فنـــاوری مخابرات و ایجاد سیستم توزیع رایانه ای مبادرت و به موازات آن كاركنان را ترغیب كرد كه نسبت به مشتریان برخوردی دوستانه داشته باشند.

علاقه مندی به محیط زیست سودآور است: برخلاف سابق، امروزه اكثر افراد نسبت به محیط زیست علاقه مند شده و وقت زیادی را صرف آن می كنند كه در عصر صنعت مدرن در مقابل هر گزندی و یا سوء بهره برداری از آن دفاع كنند.

در چنین شرایط هر شركتی كه بتواند در رهبریت این گونه حركتهای عامه پسند قرار گیرد، با استقبال مشتریان و رسانه های جمعی مواجه خواهدشد.

تالیف: محمد عزیزی



برچسب ها : رموز موفقیت فروشگاه زنجیره ای وال مارت ,
دنبالک ها : رموز موفقیت فروشگاه زنجیره ای وال مارت ,
دسته بندی : مطالب آموزشی ,
فروشگاه برادران پناهی
» درباره قانون جذب و تاثیر آن بر ذهن ( یکشنبه 1395/09/14 )
» تاثیر افکار منفی در بدن ( دوشنبه 1395/09/1 )
» مطالعات یک پرستار استرالیایی در مورد آروزوی افراد در هنگام مرگ ( جمعه 1395/08/21 )
» تکرار اشتباه ( شنبه 1395/05/2 )
» تمرکز روی هدف ( دوشنبه 1395/04/28 )
» قله ها و پناهگاه ها ( یکشنبه 1395/04/27 )
» اهداف ( شنبه 1395/04/26 )
» ده نگته مهم ( پنجشنبه 1395/04/24 )
» درباره عقاب ها ( سه شنبه 1395/04/22 )
» برنامه ریزی و مدیریت زمان ( سه شنبه 1395/04/22 )
» درباره استیل البرز ( شنبه 1395/03/29 )
» برندهای معروف ایران 3 ( پنجشنبه 1395/03/27 )
» برندهای معروف ایران 2 ( چهارشنبه 1395/03/26 )
» درباره استیل البرز ( جمعه 1395/03/21 )
» برندهای معروف ایران 1 ( جمعه 1395/03/21 )
درباره ما

بنام خدا
"اللّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاء وَیَقَدِرُ وَفَرِحُواْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ"
"خدا هر که را خواهد فراخ روزی و هر که را خواهد تنگ روزی می‌گرداند، و (این مردم کافر) به زندگانی و متاع دنیا دلشادند در صورتی که دنیا در قبال آخرت متاعی (موقت و ناقابل) بیش نیست."
آیه 26 سوره رعد

در دنیای امروز كه قدرت اقتصادی هر كشور تثبیت كنندة موقعیت و جایگاه آن كشور در میان سایر ممالك می باشد تلاش به منظور توسعه اقتصادی امری حیاتی است كه در درجة اول به عهده دولت و مسئولین و در مرتبه بعدی وظیفه هر یك از آحاد ملت می باشد . ما نیز به نوبه خود سعی بر آن داریم تا با بیان كوتاهی در زمینة تجارت و بازرگانی ، اندكی از مشكلات آن را كاسته و پیشرفت آن را تسریع نماییم . هدف از نگارش مطالب این وبسایت ارتقاء مهارتهای افراد به منظور بكارگیری هرچه بهتر و سریعتر از شبكة گسترده جهانی در زمینة فعالیتهای بازرگانی است؛ به گونه ای كه پس از یادگیری این مهارتها بتوانند با مهارت كامل امور بازرگانی و تجارت را از طریق شبكه جهانی انجام دهند . بدیهی است كه مطالب آن عاری از خطا نبوده و تكمیل آن به یاری شما نیاز دارد .



حسین پناهی
pnahehossin@gmail.com

shopingforu1@gmail.com

مدیر وبسایت : برادران پناهی
banner 240x200px4
banner 240x200px6

دسته بندی ها

آمار سایت

افراد آنلاین:
بازدید امروز : 84
بازدید دیروز : 95
بازدید این ماه : 8012
کل بازدید:154
آخرین بروزرسانی :
banner 240x200px6

پیوندها

نظرسنجی

بازدید کننده محترم بیشتر از کدام قسمت این وبسایت بازدید می کنید؟


کدهای شما


لطفا فروشگاه ما را لینگ کنید


.

آخرین اخبار در اینستاگرام فروشگاه ما


Instagram .

آخرین اخبار اقتصادی


.

آخرین اخبار دانش و فناوری


.

آخرین اخبار ایران و جهان


.